Tánc 50 felett

a demencia elleni küzdelem legjobb módja

01

A tánc szerepe időskorban

A tánc egy rendkívül élvezetes mozgásforma, amely számtalan pozitív hatással bír a szervezetre:

  • fejleszti az egyensúlyt, ezzel csökken az elesés kockázata, csökken a szédülés

  • javítja a testtartást, amely nemcsak esztétikai jelentőséggel bír, hanem erősödik a hátizom, javul a gerinc rugalmassága
  • növeli a fizikai állóképességet, és az egész testet átmozgatja
Élménytánc óra
  • idős korban nehéz megfelelő mozgásformát találni, amellyel növelhetjük a fizikai aktivitásunkat anélkül, hogy megerőltetnénk magunkat, a tánc ilyen szempontból is ideális, egy-egy órán akár 4-5 km-t sétálunk, ezzel remekül formában tarthatjuk magunkat, sőt, nagy mértékben javul a kondíciónk
  • mivel a mozgás hatására endorfin (boldogsághormon) szabadul fel, kiemelkedő a hangulatjavító hatása, oldódik a stressz, a szorongás, a levertség, a depresszió
  • a koreográfiák elsajátítása egy intenzív alkotási folyamat, ez az intenzív figyelmi állapot teljesen betölti a tudatot, ezalatt kizárjuk a külvilágot, a gondokat, betegségeket
  • növeli az önbizalmat, eltűnik a gátlás
  • mivel a társakhoz és a zenéhez, ritmushoz igazítjuk a tánclépéseket nő az alkalmazkodóképesség, a rugalmasság, a személyiség is pozitív változásokon megy keresztül
  • az ember társas lény, ősi vágya, hogy egy csoporthoz tartozzon, a közösséghez tartozás érzését megtalálhatjuk a táncórákon
  • a kor előrehaladtával a zenei memória marad meg legtovább, a zene rendkívüli jelentőséggel bír életünk során, emlékképek kötődnek egy-egy dalhoz, nyugtatja az idegeket, a lassú zene ringató hatású, melynek segítségével belső békére lelünk, a gyors zene ritmusára pedig erősödik a vérkeringés, mely kiváló hatással van a szívre, a lábakra, csökkenti a magas vérnyomást és szív- és érrendszeri betegségek előfordulását
Élménytánc órák
02

A tánc AGYRA gyakorolt hatása kiemelkedő

jelentőséggel bír, melyet számos kutatás és tanulmány is alátámaszt:

  • Tánc közben összehangoljuk a jobb és a bal agyféltekét.
  • MR-vizsgálatok bizonyítják, hogy a tánc során új agyi területeket aktivizálunk.
  • Nő a hippocampus, amely a memóriáért és a térbeli orientációért felel.
  • A koreográfia tanulása során az idegpályákolajozása” és új idegpályák kialakítása történik, a tánclépések megtanulása kiváló memóriagyakorlat, melynek segítségével agyunk „újrakábelezi” az idegpályákat.

  • Az új idegpályák kialakulása rendkívül fontossá válik a kor előrehaladtával, amikor a sejtjeink, így az agysejtjeink száma is csökken. Egy példa Richard Powers: A tánc okosít c. írásából: ha egy folyó egyik partjáról át szeretnénk kelni a másik oldalra, a lefektetett kövek segítségével tudunk átsétálni, ezen kövek száma az idő múlásával csökken. A tánc során mi új köveket fektetünk le, így később, ezek a kövek rendelkezésre fognak állni, segítségünkre lesznek.

  • Az idegsejtek kapcsolata, a szinapszis. Ha az agy nem kap elég ingert, ezek száma csökken. Társaságban, csoportban táncolni pedig a legjobb inger, egy „ingerözön” az agynak, a megfelelő stimuláció hatására a szinapszisok száma nő.

 

  • A New York-i Albert Einstein Orvosi Kollégium 21 évig tartó vizsgálata kimutatta, hogy míg az olvasás 35 %-kal, a heti 4x-i keresztrejtvényfejtés 47 %-kal, a TÁNC 76%-kal csökkenti az Alzheimer-kór kialakulását (pl. bicikli, tenisz, golf, úszás, 0%!).
03

SZENIOR ÖRÖMTÁNC

A Szeniortánc mozgalom az 1970-es évekből, Németországból származik, Ilse Tutt táncpedagógus alkotta meg idős anyósa kérésére. Magyarországon Csirmaz Szilvia honosította meg. Hazánkban 2017-ben végzett az első oktatói évfolyam, azóta több, mint 150 helyszínen zajlanak foglalkozások országszerte. A www.szeniortanc.hu weboldalon találhatók országosan a jelenleg látogatható foglalkozások.

  • A szenior örömtánc kíméletes mozgásforma, mely igazodik az idősödő szervezethez, nincs szükség sem táncos előképzettségre, sem partnerre.
  • Nincs teljesítménykényszer, bárki, bármikor elkezdheti
  • A csoportos órák folyamán, a pozitív visszacsatolás, dicséret, sikerélmény hatására nő az önbizalom, a magabiztosság, a türelem, a szociális érzékenyég.
  • Minden alkalommal újat tanulunk, az egész testet átmozgatjuk, sokat nevetünk, mosolygunk, ezért a mottónk: MOZGÁS, ÖRÖM, AGYTORNA

 

  • A szeniortánc rendkívül sokszínű, táncok, zenei stílusok széles skáláját vonultatja fel, mint pl. keringők, rocky, szamba, rumba, cha-cha-cha, udvari táncok, körtáncok, sortáncok, blokktáncok, páros táncok.

 

  • Mivel nincs szükség partnerre, bárki, egyedül is eljöhet, a táncok alatt állandóan cserélődnek a párok, ez plusz munkát jelent az agynak, mert nem egy adott partnerhez, hanem több emberhez kell alkalmazkodni, igazodni.

 

  • Nem társastánc, hanem közösségi tánc, rendkívül jó módja az időskorban fellépő magány oldására, befogadó, kellemes, összetartó közösségre lelhetünk.

 

  • A Szenior Örömtánc része az úgy nevezett Szeniortánc Plusz, az ülve táncolás, amely azok számára lett kialakítva, akiknek nehézséget okoz az állva táncolás, vagy esetleg kerekesszékbe kényszerültek. A tánc ilyen formája teljesen más módon dolgoztatja meg az agyat, ezért az aktívabb táncosok részére is fontos, hogy rendszeresen végezzenek ülőtáncos gyakorlatokat.
04

ONLINE TÁNCÓRÁK

A közelmúltban kialakult járványhelyzet nagy kihívás elé állította a szenior örömtánc mozgalmat is. A csoportos órák tartása bizonytalanná vált, és mivel éppen a veszélyeztett korosztályról van szó, a zárt teremben, sok részvevővel tartott, közeli testi kontaktussal járó táncórákat fel kellett függeszteni.  

Mint számos más területen, itt is előtérbe kerültek az online foglalkozások, hisz a karantén alatt ezt a mozgásformát is csak otthon tudtuk végezni.

Az elmenytanc.hu weboldalamon ezért elindítottam a táncoktató videók rendszeres feltöltését, és így lehetővé váltak a táncórák további látogatásai, a megszokott és új tánclépések gyakorlásai. Főleg ennek a korosztálynak jelentett nagyon sokat ebben a helyzetben, hogy megmaradtak a régi táncórák, csak új csatornán keresztül vehetik igénybe azokat.

Az előre felvett oktatóanyagok gyakorlása során ezen online táncórák számos pozitív hatására is fény derült. Míg a csoportos órákon nem mindig jut elég idő arra, hogy a táncokat az egyes egyedi igények szerint ismételjük, otthon mindenki a saját ritmusában, saját kedve és napirendje szerint tudja gyakorolni a lépéseket, ezáltal a csoportos órákra is magabiztosabban tud eljönni, akár az órák előtt is tudja gyakorolni az egyes táncokat. Az ismerős zenei dallamok felcsendülésével előjönnek a csoportos órák emlékei és a már megtanult tánclépések is, melyeket most otthon gyakorolva tarthatjuk magunkat formában és tanulhatunk meg újabb táncokat. Azok számára is jó gyakorlási lehetőséget biztosít, akik először otthon szeretnék kipróbálni a szenior örömtáncot, és csak ezt követően csatlakoznának egy csoporthoz.

A weboldalon 3 csomag közül lehet választani, az ALAP CSOMAG heti 1 táncórát tartalmaz, a DINAMIKUS CSOMAG heti 2, az INTENZÍV CSOMAG heti 3 foglalkozást, mely során a 3. foglalkozás alatt az adott héten tanult táncokat ismételjük át és új táncot is tanulunk.

05

TAPASZTALATOK

Mottónk, hogy a TÁNC mindenkié! Az elmúlt évek tapasztalatai alapján bátran kijelenthetjük, hogy akár súlyos műtétek, betegségek után is ki lehet próbálni a szeniortáncot, jótékony hatása nem marad el. Az órák rendszeres látogatása kapcsán számtalan csodálatos történetről tudunk beszámolni, látványos javulás következik be mind fizikai, mind lelki síkon. Van Parkinson-kóros, kezdődő Alzheimer-kóros táncostársunk, a tánc hatására depresszióból, pánikbetegségből kigyógyult táncosunk, sok a gerincműtéten, csípő-protézis beültetésen és térdműtéten átesett társunk. Hatalmas élmény látni, hogy milyen szeretetteljes kapcsolat alakul ki a táncostársak között, igazi támogató, összetartó közösséggé válunk. A táncórákon kívül is szervezünk közös programokat, kirándulásokat, mozilátogatásokat, és nehéz helyzetben, (pl. gyász feldolgozása) is igazi sorstársként egymás mellett állunk. Új barátságok születnek, ami ebben az életkorban fantasztikus jelentőséggel bír.

Nyári tánctáborokat szervezünk, „ott alvós” és „bejárós” jelleggel is. Ezek a közös nyaralások még jobban összekovácsolják a csapatot.

 

Mindenkit arra bíztatunk, hogy ha eddig még nem tette, kezdjen el táncolni, mert ez az egyik legjobb dolog, ami velünk történhet!

Élménytánc1

Szerző: Tóth Krisztina Apollónia

szeniortánc-oktató

 

(Az előadás bárminemű felhasználása szerzői jogot sért és jogi következményeket von maga után!)

Csatlakozzon ön is a szeniortánc mozgalomhoz

KEZDJÜK EL!

Látogasson el táncóráinkra, vagy próbálja ki otthon online foglalkozásainkat!